Novinky   Fakta   Jak hrát...   Video   Obrázky   Odkazy   Diskuzní fórum    
  Timing, aneb správné načasování rozběhu  

 

Úvod do problému
Nejste schopní zahrát pořádnou hru i když cítíte, že máte na víc. Zase jeden večer, kdy jste vyzkoušeli úplne všechno, ale nic nejde tak jak by mělo. Možná je to špatným načasováním.
Lidé stále mluví o načasování. Nekteří Vám ho budou chtít změnit. Zeptejte se jich, proč to dělají. Jestliže není vaše načasování správné, nejste schopní správně hodit kouli a mužete si přivodit nějaké zranění.

Analýza
Když mluvíme o načasování, myslíme tím hlavně pozici koule, během rozběhu, vůči tělu. Na obrázku můžete vidět ukázkový rozběh pro vytvoření tzv. háku "Hook".

Terminologie
Použití počítačového videozáznamu nám umožňuje prohlédnout si všechny fáze rozběhu a následného vypuštění koule.

Balanční přímka (Balance Line)
Použití počítačového videozáznamu nám umožní udělat přesná měření. Můžete vidět, že koule získává energii zejména v závěrečné fázi. Stabilita je velice důležitá. Špatné načasování Vám nedá dostatečnou stabilitu. Spojnice težište se zemí (bílá čára) nám ukazuje, jak se pozice težište v průběhu rozběhu přemisťuje. Vidíme, že v druhé části rozběhu je bílá čára celou dobu za přední nohou a až ke konci se dostane na její patu.

Úhel ohnutí zad (Angle of Back)
Fred Borden ve své knize "Knowledge is the key" také studoval video a doporučuje konstantní úhel ohnutí zad 15° během celého rozběhu. Uděláme žlutou čáru podél hráčovy páteře, aby jsme tento úhel mohli změřit. Jak můžeme vidět, hráč toto pravidlo porušuje. Také už vyhrál více turnajů, než jakýkoliv jiný Evropan v minulých letech! Toto je "Power Stroker" styl. Zde je prostřední část rozběhu "Pivot" po "Pro-zone" (druhý krok z vašeho čtyř-krokového rozběhu). Dále už úhel vidíme. Vidíme také, že se v dalších fázích nijak nemění.

Úhel švihu/kyvadla (Angle of Swing)
Probereme ho v několika následujících bodech.

Odstrčení koule (Push away)
Švih začíná odstrčením koule od těla. Když se váha přenese na přední nohu, meříme úhel (zelená cára) mezi horní cástí paže a předloktím. Přímka (180°) obvykle znamená dobré načasování. Klasický problém zařínajících hráčů je ten, že drží kouli príliš dlouho (úhel zde bude o mnoho menší než 180°).

Pro-zóna (Pro-zone)
Don Johnson (na své video sérii "Better Bowling") také studoval záznam a doporučuje Pro-zónu pri druhém kroku (u pěti-krokového rozběhu při třetím kroku). Měřením úhlu mezi čárou švihu (zelená) a balanční čárou (bílá) jsme schopní nalézt číslo, ze kterého zjistíme, jestli má hráč správný timing, nebo jestli je napřed/pozadu.

Středový krok (Pivot-step)
Tento předposlední krok je místo, kde musí mít hráč perfektní stabilitu, aby mohl v závěru kouli silně odhodit. Zde dbáme na dvě věci. Těžiště je nad přední nohou a úhel mezi zády (žlutá) a rukou, která drží kouli (zelená) je 90°. Pozdní načasování (začínající odstrčením) se obvykle projeví nedostatečným zhoupnutím zad. Jak Don Johnson ríká: "Když nezačnete dobře, nemuže to ani dobře skončit".

Skluz (Slide)
Pro vytvoření pákového efektu musí být balanční čára (bílá) za přední nohou (ta která klouže). Znamení o vytvoření daného efektu dostaneme zmeřením úhlu mezi paží a vertikálou, když hráč přechází do skluzu. Zde by měli obě přímky splynout (žlutá a zelená). Silnejší hráči zde budou mít úhel o trochu vetší.

[ Převzato z: http://ourworld.compuserve.com/homepages/kennmelvin/ ]

 

Optimalizováno pro: Mozilla Firefox 0.8 v rozlišení 1280x1024 a 1024x768.
Prohlížení stránek Internet Explorerem z důvodu možnosti špatné interpetace kódu nedoporučujeme!
Webmastering a design: Václav Novotný | ICQ - 62625026
Coded by: Macromedia Dreamweaver MX 2004